Menu

Vliv COVIDu

Dnes, uprostřed covidové pandemie, je stanovení odpovídajících cen přísnější než kdy jindy. Pokud jste jako většina majitelů restaurací, pravděpodobně se vám nedaří podávat zdravé a chutné jídlo, na které jsou vaši zákazníci zvyklí, aniž byste nezvýšili ceny. Je to proto, že vaše náklady raketově rostou. Ceny potravin vzrostly ve většině zemí. K tomu navíc restaurace více investují do produktů na ochranu zdraví a zachování bezpečnosti, jako jsou respirátory, rukavice a profesionální čisticí prostředky. Také můžete utrácet peníze za instalaci plexiskel, školení zaměstnanců o nových protokolech, navíc možná platíte i ty zaměstnance, kteří zůstávají kvůli nemoci nebo příznakům doma. Všechny tyto výdaje se rychle nasčítají.

Vaši zákazníci se přitom mohou potýkat se svými vlastními ekonomickými potížemi. Mnoho lidí si utahuje opasky, protože mohli přijít o zaměstnání, dotklo se jich snížení mezd, zvýšení nákladů na bydlení, za elektriku nebo mají zkrátka jiné finanční potíže. Přesto si lidé stále chtějí vychutnat skvělé jídlo v hezkém prostředí, a proto by rádi navštívili vaši restauraci. Ale možná nebudou chtít objednávat drahé položky z menu nebo drahé nápoje. To vše musíte vzít v úvahu při naceňování svého jídelníčku.

Jak tedy můžete zajistit, aby vaši zákazníci a vaši zaměstnanci zůstali zdraví, a to vše při zachování skvělého jídla za férovou cenu? Sestavili jsme seznam tipů pro nastavení cen menu během COVIDu. 

Promluvte si se svými dodavateli

Někdy je komunikace tím nejlepším způsobem, jak se ujistit, že skutečně dostáváte na produkty, které vaše restaurace potřebuje, ty nejlepší ceny. Je dobré si sednout se svými dodavateli a vyjednat s nimi ceny za všechny položky, které od nich berete. Možná budete překvapeni, jak může být mnoho z nich flexibilní.

Ať už kupujete jakékoliv produkty, maso, nápoje nebo nepotravinářské zboží, určitě existuje určitý prostor pro smlouvání v cenách, které vaši dodavatelé zprvu určili. Koneckonců, je v jejich nejlepším zájmu, aby s vámi navázali dlouhodobý vztah. To znamená, že je také v jejich nejlepším zájmu poskytnout vám nejlepší cenu, jakou jen mohou. Odlišný postoj je v tom, že pokud se s nimi setkáte osobně a vysvětlíte jim svou situaci, mohou se snažit najít způsob, jak snížit své ceny.

Jen se ujistěte, že stále dostáváte vysoce kvalitní produkty. Nenechte se zlákat zlevněním na úkor kvality potravin nebo bezpečnosti profesionálních čisticích prostředků, zvláště v této době! Snažte se držet osvědčených značek. 

Image of pizza dish

 Proveďte komplexní revizi cen u svého menu

Zní to jako samozřejmost, ale někdy opravdu zapomínáme spočítat cenu jednotlivých položek z naší nabídky. Kolik vás skutečně stojí příprava každé položky z vašeho menu? Jak se tato cena změní, pokud nakupujete položky ve velkém? Toto není jednorázová záležitost; místo toho je to něco, co byste měli dělat pravidelně. Zvlášť nyní, když COVID zkresluje všechny vaše náklady, je skvělý čas znovu se podívat na to, kolik platíte za každou novou nabídku.

Posaďte se a vypočítejte si náklady na každé možné jídlo, přičemž vezměte v úvahu nové náklady na každou položku. Opět se ujistěte, že nikdy neslevíte z kvality a bezpečnosti potravin nebo profesionálních čisticích prostředků. Jakmile toto zhodnotíte, budete v ideální pozici, abyste zvážili, zda v nabídce nejsou nějaké položky, které se nabízet nevyplatí. To by byl také skvělý čas setkat se s vašimi dodavateli a promluvit si s nimi o možnosti úpravy nákladů či položek samotných.

Nejste si jistí, jestli se vám pořád ještě vaše náklady na potraviny vyplatí? Pak si všechno jednoduše spočítejte v naší Food cost kalkulačce, která je vám k dispozici zcela zdarma! 

Podívejte se na cenovou elasticitu

Položka s elastickou poptávkou velmi rychle reaguje na změnu ceny. Jinými slovy, je to položka, které si zákazníci mohou koupit méně, když ceny rostou. Obvykle je také snadno nahraditelná. Pokud například cena pizzy náhle prudce vyletí, zákazníci jí pravděpodobně koupí mnohem méně – místo toho začnou kupovat věci jako sendviče nebo například panini.

Na druhou stranu jsou položky, které se vyměňují hůře. To znamená, že zákazníci za ně budou mnohem ochotnější zaplatit vysokou cenu. Do této kategorie mohou spadat exotické nebo trendy potraviny; stejně jako zdravé potraviny nebo luxusní věci.

Je dobré posoudit položky v nabídce a určit, které jsou nejelastičtější. To jsou položky, za které vaši zákazníci pravděpodobně nebudou chtít platit více; budete u nich muset buď zachovat stálou cenu, nebo tyto položky z nabídky odstranit. Na druhou stranu neelastické položky ve vašem menu jsou takové, u kterých jsou vaši zákazníci pravděpodobně ochotni zaplatit o něco více. To jsou oblasti vašeho menu, kde si klidně můžete účtovat vyšší cenu.

Image of an Egg Toast

Přehodnoťte méně oblíbené položky v nabídce

Každá restaurace na světě má určité položky, které jsou o něco méně oblíbené než jiné. To neznamená, že položky nejsou dobré samy o sobě; možná jsou to sezónní suroviny, nebo možná cílí jen na úzkou sortu lidí. Ať už z jakéhokoliv důvodu, tyto konkrétní položky nejsou u většiny vašich zákazníků příliš oblíbené. Možná jsou nyní ještě méně populární než jindy. V dnešní době mnoho zákazníků hledá oblíbená jídla, která již znají a mají rádi.

Je to ideální situace k tomu, abyste si prošli menu a vyřadili některé z méně oblíbených položek – zvláště pokud je jejich příprava nákladná. Jídla obsahující drahé kusy masa nebo drahé luxusní ingredience nemusí být právě teď tou správnou volbou pro váš jídelníček.

Vaši zákazníci si utahují opasky a dávají si pozor na to, kolik utratí. Stále chtějí chodit do restaurací a užívat si zábavu a noční život ve městě, ale pravděpodobně nejsou ochotni utrácet spoustu peněz za luxusní jídlo. To je důvod, proč je vhodná doba pro přepracování vašeho jídelníčku s ohledem na nabídku oblíbených, relativně levných jídel, která udělají vašim zákazníkům radost.

Podívejte se na konkurenci

Nejste asi jediná restaurace ve svém okolí – tak proč se nepodívat, jak si vede vaše konkurence? Jak dnes vypadají jejich jídelníčky? Zvýšili ceny? Změnili položky ve svých nabídkách?

Samozřejmě nemusíte dělat přesně to, co ostatní restaurace. Ale měli byste mít představu o tom, co mají v plánu. To vám pomůže vytvořit měřítka a stanovit cíle, kam by podle vás mělo směřovat vaše podnikání. Sledování konkurence vám samozřejmě také pomůže rozhodnout, zda jejich strategie fungují. Můžete se poučit z chyb vašich konkurentů, stejně jako se můžete poučit z jejich úspěchů.

Přepište svůj jídelníček, a to doslova

Jakmile znovu zvážíte všechny náklady a ceny ve svém menu, je čas doslova přepsat – a předělat – samotné menu. Budete chtít zaměřit pozornost na levnější nabídky. Budete také chtít zobrazit informace o všech novinkách, které nabízíte. Ujistěte se, že vaši zákazníci vědí o všech změnách, které jste provedli.

Samozřejmě byste také měli aktualizovat svůj web a dbát na to, aby se změny v nabídce projevily i tam. A pravděpodobně budete chtít využít všechny své platformy sociálních médií kde snadno dáte o svých změnách zákazníkům vědět. Ve skutečnosti byste měli svým zákazníkům posílat poměrně časté aktualizace a připomenutí o všech vašich nabídkách a speciálních akcí! Sociální média jsou skvělý způsob, jak kdykoli komunikovat se svými zákazníky.

Image of a restaurant setting

Pokud si nevíte rady, vyzkoušejte náš bezplatný online kurz  Jak na sociální média pro restaurace

Podívejte se pořádně na své nabídky

Když se podíváte na své menu, možná zjistíte, že některé položky jsou pro vás stále relativně levné na přípravu. Možná budete chtít posílit nabídku těchto položek. Někdy může nižší cena některých pokrmů – zejména dezertů nebo předkrmů – motivovat zákazníky k návštěvě vaší restaurace. Jakmile pak vaši zákazníci přijdou, budou pravděpodobně ochotnější vyzkoušet některé z vašich dalších jídel z menu.

Některé restaurace také rády nabízejí speciality pro ranní ptáčata nebo slevy na určitá jídla v určitou denní dobu – polední meníčka. To může být skvělý způsob, jak dostat lidi do vaší restaurace v méně populárních časech, jako je podvečer nebo odpoledne.

 

Závěrečná myšlenka

Restaurační průmysl je stále jedním z nejdůležitějších a nejcennějších podniků. I uprostřed pandemie COVID-19 restaurace stále poskytují skvělé služby. Nyní, více než kdy jindy, si lidé chtějí užít skvělého jídla v teplé a pohodlné atmosféře restaurace. Návštěva vašeho podniku může lidem zvednout náladu a rozveselit je.

Majitelé restaurací přitom v dnešní době čelí velkým výzvám - nebetyčně vysokým nákladům, ale také se od nich očekává, že budou nabízet skvělé jídlo za rozumné ceny. To není snadné! Doufejme, že vám naše tipy usnadní přehodnocení jídelníčku, abyste svým zákazníkům mohli i nadále nabízet skvělá jídla, a to vše při zachování rozumného rozpočtu.

 

Produkty
Recepty
Inspirace
Menu