Během posledních šesti let počet návštěv v evropských restaurací poklesl o 3 %. Majitelé restaurací a kuchaři musejí provést změny, které jim pomohou uspokojit očekávání zákazníků, aby do svých restaurací přilákali více hostů.
Motivace a potřeby, které stojí za rozhodnutím jít na jídlo do restaurace, do značné míry závisejí na věku. V závislosti na cílové skupině musíte zvážit také jejich rozdílné potřeby a rozdílný životní styl.
Vědí, co od restaurace chtějí a vzhledem k jejich poměrně vysoké kupní síle je pro ně důležitější kvalita, a ne cena. Převážná většina (84 %) si nejraději vybírá neformální restaurace a jejich oblíbenými pokrmy jsou ty, které kombinují známé a nové chutě, a také lehčí pokrmy. Jestliže jim jídlo chutná, pravděpodobně si jej objednají znovu, neboť si volí pokrmy podle zvyku. Baby boomers používají sociální média a technologie jinak než mladší generace. Na jídelní lístek se podívají většinou na počítači, ovšem jen malé procento z nich použije smartphone.
Jak motivovat „baby boomers“ k návštěvě vaší restaurace?
- zdůrazněte kvalitu surovin a pokrmů
- tradiční chutě ozvláštněte moderním způsobem
- jídelní lístek zveřejňujte online a aktualizujte jej
Mnozí z nich jsou páry, jejichž děti již žijí samostatně. Na ceně jim příliš nezáleží. Zaměřují se na pohodlí, kvalitu pokrmů, a obsluhu. Cení si autenticity, čerstvosti a toho, když jsou pokrmy domácí. Někteří z nich upřednostňují biopotraviny.
Jak motivovat příslušníky generace X k návštěvě vaší restaurace?
- klaďte důraz na kvalitu surovin a pokrmů
- zaměřte se na vynikající obsluhu
- navoďte útulnou a pohodlnou atmosféru
Tato generace tráví samostatnou přípravou pokrmů nejméně času. Stále více si však mileniálové kupují jídlo s sebou nebo si jej nechávají doručit domů – takto to dělá více než 62 %. Tito uspěchaní mladí lidé pravidelně objednávají jídlo přes aplikace a očekávají pružnou doručovací službu.
Nastává tedy soumrak tradičních restaurací? Ne. A neznamená to ani, že by mileniálové vůbec nechodili jíst do restaurací. Pro mileniály je však důležitá jedinečnost celého gastronomického zážitku: zajímavá historie místa, neobvyklý interiér nebo výjimečná obsluha. Mileniálové rádi objevují a chtějí být první, kdo se dozví o nové restauraci nebo o novém sezonním menu.
Jak motivovat mileniály k návštěvě vaší restaurace?
- buďte dostupní prostřednictvím aplikací pro objednávku jídla a na všech sociálních médiích
- snažte se vytvořit autentické místo s jedinečnou historií
- poskytněte náležité stimuly (často obměňujte sezonní nabídku, pořádejte tematické dny)
Ačkoli příjem příslušníků generace Z je malý, valná většina (78 %) z nich uvádí, že utrácí většinu svých peněz za jídlo. Gastronomické podniky – jako jsou food courty v nákupních centrech, kavárny, bistro stánky a hospůdky – jsou pro ně důležité i pro to, že se tam v pohodě a neformálně setkávají s přáteli. Co se samotných pokrmů týče, velmi rádi experimentují, jsou připraveni na nové zážitky a příliš se nestarají o to, zda je jídlo zdravé.
Jak motivovat generaci Z k návštěvě vaší restaurace?
- vytvořte příjemné místo k setkávání s přáteli (např. nabídněte wi-fi zdarma)
- nabídněte malé pokrmy a menu inspirované street foodem
- buďte aktivní na sociálních médiích