Naučte se, jak můžete prostřednictvím Instagramu získat více pozornosti od vašich potenciálních hostů a zvýšit objem objednávek podle těchto jednoduchých kroků. V příručce najdete doporučení od profesionálů z oblasti stravovacích služeb a odborníků na sociální média ohledně toho, jak používat Instagram, jak si vytvořit instagramový profil, jaké hashtagy přidávat k příspěvkům týkajících se jídla a vaší restaurace a mnoho dalších tipů a triků, které vám mohou pomoci dosáhnout úspěchu v on-line prostředí!
Co je to Instagram?
Instagram je sociální síť v podobě aplikace pro sdílení fotografií a videí, která byla poprvé spuštěna v roce 2010 a kterou vlastní společnost Facebook. Šéfkuchaři mohou na Instagram nahrávat fotky a videa a sdílet je se svými sledujícími. Mohou rovněž sledovat příspěvky svých přátel, označovat je lajky a přidávat k nim komentáře.
Instagram a Facebook dnes patří k předním platformám sociálních médií. Jsou to nejdůležitější platformy k tomu, jak se spojit s lidmi z celého světa, být více vidět a jak si budovat vlastní značku. Umožňují sdílet recepty, tipy a osobní zkušenosti s ostatními. Může být také zábavné ohlédnout se zpět a díky postům si připomenout svou vlastní práci.
1. Jak si založit profil na Instagramu
Prvním krokem k tomu, abyste mohli Instagram používat, je vytvoření účtu. Níže je 7 kroků a tipů k úspěšnému vytvoření účtu:
- Účet na Instagramu si vytvoříte tak, že v aplikaci vyplníte svou e-mailovou adresu a heslo. Začít můžete zde.
- Přidejte název svého účtu: Jedná se o vaše „uživatelské jméno“ na Instagramu, které musí být jedinečné a naznačovat, co bude obsahem vašich příspěvků. V případě restaurace použijte její název a pro šéfkuchaře použijte jméno_příjmení_chef, chef_jméno_příjmení nebo Chef_specialita.
- Nahrajte si do svého účtu profilovou fotografii. Může to být fotka z vaší restaurace nebo vaše fotka v kuchařském rondonu.
- Věnujte čas informacím, které uvedete v části Životopis: Mělo by se jednat o souhrn informací charakterizující váš instagramový účet a tato část by měla uvádět i relevantní hashtagy (#). Váš Životopis je vaše prezentace.
- Přidejte si tlačítka „call to action“: Jedná se o zkratky pro zjednodušení různých činností, jako je psaní zpráv, e-mailů a kliknutí na restauraci.
- Nahrajte své obálky příběhů: Jelikož budete na Instagramu zvýrazňovat určité příběhy, osvědčeným postupem je seskupovat příběhy podle kategorií.
2. Stanovte si strategii pro tvorbu obsahu
Instagram se stal v gastro byznysu díky svým estetickým výhodám pro šéfkuchaře a majitele restaurací klíčovou platformou. Aby se fotografie jídla, šéfkuchaře či restaurace dostala k co největšímu počtu lidí a získala co nejvíce pozornosti, měla by splňovat následující zásady:
- Snažte se každým příspěvkem inspirovat: Pokud soutěžíte ve stravovacím průmyslu, musíte svým příspěvkem podnítit chuť strávníků. Přilákejte své hosty fotkami, ze kterých se jim budou sbíhat sliny.
- Udržuje jednotný vzhled a styl: Jednotný styl je na Instagramu klíčový. Tak mohou vaši fanoušci očekávat vysokou kvalitu a obsah, kterým získáte jejich pozornost.
- Sdílejte jen kvalitní obsah: Každý příspěvek na vaší zdi (newsfeedu) musí obsahovat fotografii nebo video ve vysoké kvalitě. Zájem o pravidelné příspěvky a reklamy závisí na tom, jak dobře vizuálně příspěvky působí. Nemusíte k tomu mít profesionální fotoaparát ani fotografa, většina šéfkuchařů fotí své výtvory mobilem. Na začátek si můžete přečíst naši Příručku, jak vytvořit perfektní fotografii jídla na sociální sítě !
- Sdílejte své recepty: To, co uvaříte, zaujme na Instagramu nejvíce. A mnozí šéfkuchaři volí představování svých receptů jako nejlepší taktiku pro získání více fanoušků. Své rodinné recepty samozřejmě prozrazovat nemusíte.
- Zveřejňujte obsah, který chtějí vidět vaši sledující: Nezveřejňujte to, co chcete vy, ale zjistěte od svých sledujících, co chtějí vidět oni, a nabídněte jim to. Některé fanoušky moc nezajímají vaše akce nebo to, jak máte rozestavěné stoly.
- Ukažte jim svoji tvář: Lidé chtějí vědět, kdo za zveřejněnými recepty stojí. Sem tam uveřejněte fotku nebo video sebe nebo někoho z vašeho personálu a přidejte k ní nějakou zajímavost.
- Zveřejňujte příspěvky svých fanoušků: Říká se tomu obsah vytvářený uživateli (UGC) a doporučuje ho řada Instagrammerů. Říkají „kuchař inspiruje komunitu a komunita inspiruje kuchaře.“ Nezapomeňte vždy zmínit/označit, kdo je autorem původního příspěvku.
V sektoru pohostinství nejlépe fungují 2 styly fotografie, konkrétně:
- Reportážní: Pro zobrazení skutečností tak, jak jsou, a pro obecnou komunikaci. Prostřednictvím reportážního stylu (zachycení věcí opravdově, autenticky, v danou chvíli) je sdělení relevantní pro šéfkuchaře, čímž dokazují, že svému oboru rozumějí a ve své kuchyni jsou jako doma.
- Eskapistický (imaginární): Pro fotografie jídel. Vtáhněte své hosty a jiné kuchaře do svých příspěvků s recepty a jídly tak, že jim k nim budete psát příběhy.
Reportážní styl fotografie:
Eskapistický styl fotografie:
3. Zapojte své publikem:
Co znamená míra angažovanosti na Instagramu? Jednoduše řečeno množství interakcí s vaším profilem, tzn. shlédnutí příspěvků, počet komentářů, zmínek atd. Bez angažovanosti nemůžete čekat, že skupina vašich sledujících poroste. Šéfkuchař Antonio Bachour, který má téměř 1 milión sledujících, tráví 6 hodin denně odpovídáním na komentáře svých fanoušků a přímé zprávy!
- Používejte v Příbězích interaktivní funkce: Příběhy na Instagramu mají skvělé funkce, jako „Otázky“ a „Ankety“, díky kterým s vámi může vaše publikum komunikovat. Každých několik dní si vyhraďte určitý čas, kdy se budete svých sledujících na něco ptát a odpovídat jim na jejich dotazy. Vaši fanoušci ocení skutečnou interakci! Jednoduše na Instagramu klepněte na „Váš příběh“ a poté klikněte na ikonku nálepky pod štítkem „Vytvořit“. Přidejte buď nálepku „OTÁZKY“ nebo „ANKETA“ a ptejte se/odpovídejte!
- Vysílejte na Instagramu živě: Díky funkci Instagram Live můžete vašim fanouškům streamovat živá videa. Při vysílání naživo dostanou vaši fanoušci oznámení, které je upozorní na vstup do vysílání. Živé vysílání zkuste vždy, když budete vytvářet jídlo, které je u vás nejoblíbenější, nebo když budete mít čas odpovídat na otázky sledujících. Interakce tváří v tvář zvyšuje zájem a loajalitu fanoušků!
- Dávejte příspěvky na IGTV: IGTV vám umožňuje zveřejňovat na svém instagramovém profilu videa dlouhá až 1 hodinu, zatímco běžná videa nahrávaná na vaší zdi mohou trvat nejdéle 60 sekund. Obsahem delších videí je obvykle něco speciálního. Instagram se dobře hodí třeba pro sérii video receptů, ve kterých ukážete hostům, jak probíhají přípravy „v zákulisí“ pro vytvoření dokonalého jídla!
4. Zvyšte dosah svých příspěvků na Instagramu
- Co znamená dosah příspěvků na Instagramu? Je to jednoduše počet hostů a kuchařů, ke kterým se dostal váš profil nebo váš příspěvek.
- Sledujte ostatní: Se sledováním se zvyšuje počet sledujících! Když někoho začnete sledovat, pravděpodobně vám sledování oplatí, a když dosáhnete 10 000 sledujících, získáte přístup k pokročilým funkcím Instagramu. Soustřeďte se na sledování relevantních profilů, protože tak máte vyšší šanci, že vám sledování oplatí.
- Používejte hashtagy: Hashtagy jsou skvělé pro zvýšení organického dosahu, jelikož algoritmu Instagramu říkají, jaký je obsah vašich příspěvků a jak populární takový obsah je. Uvedením alespoň jednoho # vám zajistí o 12,6 % větší míru zapojení publika! I když to někteří labužníci s hashtagy přehánějí, doporučený počet hashtagů k jednomu příspěvku je 11. Ty v současnosti nejběžnější # pro jídlo, kuchaře a restaurace jsou uvedeny na konci.
- Sledujte ostatní: Se sledováním se zvyšuje počet sledujících! Když někoho začnete sledovat, pravděpodobně vám sledování oplatí, a když dosáhnete 10 000 sledujících, získáte přístup k pokročilým funkcím Instagramu. Soustřeďte se na sledování relevantních profilů, protože tak máte vyšší šanci, že vám sledování oplatí.
- Přidávejte k příspěvkům označení místa: U obsahu, který zveřejňujete, vždy uveďte místo vaší restaurace. Když vás budou potenciální hosté vyhledávat na Instagramu podle jména vaší restaurace, zobrazí se jim tyto fotografie a videa. K příspěvkům z jiných míst než vaší restaurace, např. z gastro událostí a food festivalů, přidejte geoznačku.
- Lajkujte příspěvky ostatních: Podobě jako v případě sledování platí i u označování příspěvků v jiných profilech „Lajk za lajk“. Pravidelně tedy označujte obsah svých kolegů kuchařů, abyste zvýšili povědomí a zájem!
- Sdílejte příspěvky jiných uživatelů: Podělte se o obsah vytvořený uživateli, jinými slovy, fotky, videa vašich jídel a příběhy, které je obsahují, zveřejněné vašimi hosty. Stáhněte si aplikaci Repost pro Instagram pro Android či iPhone.
- Propagujte: Pokud můžete do svého instagramového účtu investovat, propagujte buď příspěvky, které jsou úspěšné, nebo inzerujte na Instagramu pomocí nástroje Facebook Business Manager. Pro začátek se podívejte na Návod, jak propagovat na Instagramu.
5. Sledujte své klíčové ukazatele výkonnosti (KPI)
V neposlední řadě si nezapomeňte stanovit a sledovat své klíčové ukazatele výkonnosti (KPI). Stejně jako v případě kterékoli jiné oblasti marketingu vám sledování ukáže, která taktika vám přinesla největší hodnotu, a na tu se soustřeďte.
Co znamená zkratka KPI? KPI znamená Key Performance Indicators, tedy klíčové ukazatele výkonnosti. Ty zahrnují několik hodnotových metrik, které vám pomohou vyhodnotit účinnost vašeho profilu.
Klíčové ukazatele výkonnosti, které doporučujeme sledovat:
- Počet zobrazení profilu
- Počet nových sledujících
- Počet lidí, kteří váš profil přestali sledovat
- Dosah
- Míra zapojení
- Míra retence u příběhů
- Nejlepší doba na zveřejňování příspěvků
- Počet komentářů
Tyto ukazatele lze sledovat pomocí funkce pro sledování statistik Přehledy.
🍰Hashtagy pro restaurace v roce 2020:
#restaurant
#restaurantrescue
#top50restaurants
#restaurantdesign
#restaurantequipment
#restaurantinterior
#restaurantstyle
#restaurantdecor
#dinnertable
#restaurantmarketing
👨🍳Hashtagy pro šéfkuchaře v roce 2020:
#chef
#cheflife
#chefsplatee
#chefstube
#discoveringchef
#cheftable
#chefwork
#cheftalks
#chefmode
🍔Hashtagy pro jídlo v roce 2020:
#food
#foodporn
#foodphotography
#foodlover
#foodstagram
#foodie
#foodartchefs
#foodblogger
#foodtrends