Článkům o tom, co všechno se ještě mění kvůli generaci mileniálů, rozhodně neodzvonilo. Ale seznámit se s jejich nástupci, generací Z, je chytrý tah pro budoucnost vašeho podniku. Pojďme to postupně projít.
Vlastnosti, které ovlivňují vaši restauraci
#1 Menu Expectations
Pokrmy na míru
Lidé z generace Z se učí základy výživy už od mala a ve větší míře než kterákoli předchozí generace. Očekávají výběr mezi čerstvými a chutnými jídly s možností individuálního přizpůsobení. Výzkumná organizace Technomic k tomu uvádí: „Generace Z obecně klade vysoký důraz na přizpůsobení jídel, včetně možnosti měnit velikost porcí.“1
Jakmile se rozmanitost v gastronomii stane normou, z široce rozšířených etnických pokrmů se stávají globální jídla a v této podobě vytváří nový hlavní proud.
Povědomí o zdraví a udržitelnosti
Generace Z je vychovávána rodiči z generace X a Y, ti se typicky zaměřují u svých dětí na volbu potravin, které jsou "zcela přírodní" - alespoň tak to vychází z dat o vyhledávání tipů na dětské svačiny.5 Naše šéfkuchařka Dana proto doporučuje následující přístup: "Chtějí vidět slova jako 'čerstvý', 'organický' nebo 'udržitelný'. Nabídněte jen základ jídla a k němu širokou škálu možností, kterými si jej uzpůsobí. Nebo ho udělejte zdravější, například kombinací nachos s grilovanou zeleninou."
Generace Z se od mala učí o tom, jak křehká je rovnováha na Zemi, učí se o životním prostředí. Sounáležitost s důležitostí těchto témat můžete projevit třeba používáním obalů, které jsou recyklovatelné nebo vyrobené z ekologicky šetrných materiálů. Pokud používáte výrobky s certifikací Fairtrade nebo Rainforest Alliance, dejte o tom vědět; vaše hodnoty tvoří váš příběh.
Rozumný rozpočet
55 % lidí z generace Z si obvykle vybírá restaurace v nižší cenové hladině (u ostatních generací je to 45 %).2
Mnozí z nich stále žijí u rodičů a nevydělávají velké peníze nad rámec kapesného. Jejich volnočasové či nepravidelné výdaje jsou dnes nižší než u ostatních generací, nicméně znatelnou kupní sílu nabývají dříve než kterákoli předchozí generace.2
#2 Moderní technika pro ně není nic nového
Generace Z se narodila do světa chytrých telefonů. Ve skutečnosti se o nich často mluví jako o prvních online dětech a o generaci závislé na technice. Téměř neznají život bez kapesních zařízení a bez známých online služeb.
Ať už se tomu věnujete nebo ne, automaticky očekávají, že vás najdou a budou sledovat na internetu. Budou si ověřovat fakta a dohledávat okamžité informace. Přítomnost na sociálních sítích je pro ně normou, jejich volba platforem je však trochu jiná než u mileniálů.1
Chtějí si objednávat online - a pravděpodobně si pak jídlo vychutnat mimo vaši provozovnu (a samozřejmě za něj zaplatit přes svůj telefon). V průměru jen 44 % objednaných jídel konzumuje generace Z uvnitř restaurace (oproti 50 % u spotřebitelů z generace X a starších).2
"Baví mě trend objednávání nabídek "mimo menu". Vyhledám si restauraci přes Google, Facebook, Pinterest či Twitter atd. a voilá, všechno se mi ukáže. Jedním z nejoblíbenějších hashtagů používaných na sociálních sítích pro zjištění skrytých položek menu je #HackTheMenu.4
#3 Seznamte se s nimi tam, kde jsou
S tím, jak se příslušníci generace Z osamostatňují a vstupují do zaměstnání, bude mnohem větší procento z nich pracovat v netradičních kancelářích nebo na dálku. To znamená, že vaše rozvozy musí skvěle fungovat. Aktuálně u nás funguje několik oblíbených platforem, které se postarají o technické řešení, propagaci či logistiku:
#4 Generace svačinářů
Generace Z ráda svačí. Dávají si menší jídla mezi těmi hlavními, ta naopak konzumují v menších porcích. Zatímco u poválečné generace ubývá konzumace příloh k hlavním jídlům, pro mladší spotřebitele z generace Z jsou tradiční svačinky a přílohy pohodlným způsobem jak nahradit hlavní jídla.5
Abyste vyhověli potřebě menších pokrmů, doporučuje naše šéfkuchařka Dana jídla do ruky, jako jsou smoothies, kelímky s čerstvými dipy (guac nebo hummus), špízy, malé misky (např. poke bowl), kreativně ochucený popcorn nebo celodenní svačinové menu.
Součástí toho, co je na práci v gastronomii zajímavé, je sledování jakým směrem se vyvíjí poptávka a adaptování se na to, co vyhlížíme na obzoru. Jedinou jistotou je neustálá změna. Máme štěstí, že jídlo bude vždy hrát v životě lidí v hlavní roli, ať už se chtějí nasytit čímkoliv.
1 Technomic Generational Trend Report 2016
2 Technomic Foodservice: Z a její vliv na stravovací služby 2016
3 Technomic, Consumer Brand Metrics, 2016
4 USC Annenburg School for Communication and Journalism, "Secret Menu Items are Socially Shareable". Březen 2017
5 NPD, Průvodce generací Z