Co dělat a co nedělat na sociálních médiích? O základech provozování profilů jsme psali zde. Níže najdete rady pro pokročilé.
Jak provozovat profil restaurace na Facebooku?
- Doplňte informace o adrese, kontaktním telefonu a otevírací době. Právě tyto informace nejčastěji hledají zákazníci, kteří snadno ztratí chuť navštívit vaši restauraci, pokud se jim nepovede rezervovat stůl nebo narazí na zamčené dveře.
- Doplňte jídelní lístek. Hosté chtějí už před návštěvou v restauraci vědět, co si budou moci objednat a kolik peněz si mají připravit. Jídelní lístek je důležitý zejména pro alergiky a lidi, kteří nejí maso a produkty živočišného původu.
- Každý měsíc si naplánujte komunikaci. Vytvořte měsíční kalendář, ve kterém označíte dny, kdy se provádějí aktualizace. Díky tomu nikdy nezapomenete informovat hosty o novinkách v jídelním lístku nebo o předvánočních objednávkách.
- Aktualizujte často. Řada restaurací přidává nové položky každý den – můžete to tak dělat, ale také nemusíte. Důležitá je systematičnost a návaznost na aktuální události a okolnosti.
- Nejen fotky. Můžete vytvořit různé typy příspěvků: textové, galerie snímků, běžné a rozbalovací grafiky… Možností je celá řada. Abyste se odlišili, zvolte maximálně tři typy, které budete pravidelně používat.
- Nejen jídlo. Hosté rádi nakukují do života restaurace a dozvídají se více informací o lidech z pracovního týmu. Informujte je o soutěžích, akcích a událostech.
- Organizujte akce. Je to snadný způsob, jak se dostat k lidem, kteří ještě nejsou vašimi hosty, protože uživatelé se zvou navzájem. Mohou to být degustační večeře nebo premiéry sezónních specialit.
- Propagujte se. Algoritmy Facebooku fungují tak, že působnost příspěvků není velká a omezuje se na vybrané fanoušky. Sponzorujte svoje příspěvky, abyste se dostali k širšímu okruhu odběratelů.
- Udržujte vztahy. Rychle reagujte na soukromé zprávy, komentáře a recenze, zejména ty negativní. Absence odpovědi je nejhorší reakcí, protože znamená, že vás nezajímá názor hostů. Vysvětlete situaci, buďte zdvořilí a navrhněte kompenzaci.
- Odlište se. Najděte takovou možnost, aby se váš Facebook lišil od jiných. Může to být specifický jazyk, opakovaný grafický model příspěvků, používání specifických úhlů pohledu na snímcích.
Nejčastější chyby profilu restauraci na Facebooku
- Absence jídelního lístku a informací o restauraci – adrese a otevírací době.
- „Mrtvý profil”, neboli absence pravidelně zveřejňovaných aktualizací.
- Fotky z databáze, neboli koupené z fotobanky. Hosté chtějí vidět skutečné záběry servírovaných jídel.
- Generalizace a používání frází. Nepište, že „každý z nás miluje vývar” – jistě se najde člověk, který s tím nebude souhlasit.
- Falešné recenze. Říkat nepravdy nikdy nepřináší prospěch. Uživatelé Facebooku snadno zjistí, že recenze vytvořili lidé, kteří restauraci řídí, takže v důsledku toho sníží důvěryhodnost ostatních pozitivních hodnocení.
- Nezdvořilé odpovědi na negativní recenze. Nespokojený zákazník je dobrým zdrojem informací – můžete se dozvědět, co zlepšit, aby hosté odcházeli z vašeho podniku spokojení. Poděkujte za informaci a navrhněte řešení problému.
- Absence odpovědi na komentáře a recenze. Pokud s vámi chtějí lidé komunikovat, nebojte se toho. Díky tomu vytvoříte vazby, jež vám zajistí hosty, kteří se do vaší restaurace vracejí.
Jak provozovat profil na Instagramu?
Instagram je bezplatná sociální síť pro soukromé osoby a firmy, která slouží ke zveřejňování fotek a krátkých filmů. Uživatelské účty mohou být veřejné nebo soukromé, vedené uživateli nebo firmami, včetně restaurací.
Přidejte krátký popis restaurace spolu s adresou, typem kuchyně a odkazem na internetovou stránku – je to jediné místo na Instagramu, kde fungují odkazy. Nemůžete uvádět odkazy v příspěvcích.
Zveřejňujte chutně vypadající snímky! Využijte vizuální charakter Instagramu a prezentujte snímky svých jídel. Aby upoutaly pozornost uživatelů, použijte rady šéfkuchařů ohledně tajemství kulinární fotografie.
Používejte hashtagy s rozumem. Hashtag je slovo označené znakem „#”, který na sociálních sítích umožňuje vyhledat příspěvky na dané téma, např. související s módou (#fashion) nebo sportem (#fitness). Použijte několik hashtagů na příspěvek – souvisejících s vaším městem (např. #Praha), a také s jídlem, např. #foodporn, #insafood, #yummy. Tímto vytváříte rozsah působnosti svých příspěvků. Uvědomte si, že musí být vždy přizpůsobené tématice snímku.
Vytvořte si svůj hashtag – nejlépe s názvem podniku. Díky tomu budete moci sledovat, jaké snímky z vaší restaurace přidávají hosté, komentovat je a děkovat za návštěvu.
Lajkujte snímky a sledujte potenciální hosty. Každodenně lajkujte několik snímků a začněte sledovat některé profily lidí, kteří by mohli být vašimi hosty. Vysledujete je podle přidaných hashtagů – názvu obce, návštěvy u konkurence nebo zájmu o daný typ kuchyně.