Internetová stránka restaurace
Je to první krok k propagaci restaurace na internetu. Internetová stránka má tří účely: reklamní, informační a prezentační.
- Reklamní, díky němu lze zlepšit vaši pozici ve vyhledávači Google a pravděpodobně na ni budou odkazovat reklamní kampaně.
- Informační, neboť zákazníci hledají praktické informace: adresu, otevírací dobu, kontaktní údaje a jídelní lístek, a dále zprávy o speciálních akcích, jako jsou např. propagace či degustace.
- Prezentační, neboť vlastní internetová stránka je skutečnou vizitkou restaurace, která svědčí o její kvalitě. Proto by měla odrážet charakter podniku prostřednictvím fotek místa, použití grafiky a vhodných textů. Každý detail má svůj význam.
Nástroje Google
Google Moje firma umožňuje založení profilu restaurace v Google, což se projeví vaší viditelností ve vyhledávači a v Mapách Google. Kromě správného názvu a adresy určitě připojte:
- profilový snímek – nejlépe vaše logo,
- otevírací dobu,
- telefonní číslo,
- adresu internetové stránky,
- popis podniku – několik vět o tom, čím se vaše restaurace odlišuje,
- několik fotek restaurace zevnitř i zvenčí,
- kategorii – podle typu podniku (např. indická restaurace, fast-food).
Lidé používající Google mohou přidávat fotky pořízené v restauracích, vytvářet jejich recenze a přidělovat počet hvězdiček. Je důležité odpovědět na každou recenzi – zejména negativní! Díky tomu dáme hostům najevo, že jejich názor je pro nás důležitý a reálně ovlivňuje způsob vedení restaurace.
Google AdWords je reklamní nástroj Google, s jehož pomocí se vytváří kampaně ve vyhledávači Google. V závislosti na vašem rozpočtu můžete inzerovat prostřednictvím sponzorovaných odkazů na vaši internetovou stránku, které se zobrazují hned nad výsledky vyhledávání, a dále pomocí grafických reklam, tzv. bannerů.
Hlavním přínosem plynoucím z propagace v Googlu je možnost zobrazení reklamy velmi úzkým skupinám uživatelů – díky tomu víte, že reklama se dostala k lidem, kteří jsou potenciálními hosty vaší restaurace. Můžete určit, ke komu se reklama dostane, např. z hlediska geografické oblasti, pohlaví, věku, zájmů a druhu navštěvovaných míst. To je vhodné zejména v případě, když provozujete podnik se specifickou stravou, např. fit nebo s vyloučením různých produktů, třeba alergenů.
Facebook a Instagram
Sociální média, např. Facebook a Instagram, se stávají hlavním místem pro dialog s hosty restaurace. Zde se zákazníci ptají na volné stoly a možnosti rezervace, hledají informace o otevírací době a sezónním jídelníčku a také vybírají podniky, které chtějí navštívit.
Předtím, než si založíte profily na Facebooku a Instagramu, musíte si připravit grafické materiály (profilové fotky a snímek v pozadí podle instrukcí) a dále textové materiály (informace o podniku, otevírací doba). Nezapomeňte připojit jídelní lístek: hosté si je velmi rádi prohlížejí před návštěvou nového místa!
O tom, jak je provozovat efektivně, jsme psali v příspěvku o restauraci na sociálních médiích: Jak propagovat restauraci na sociálních médiích?
Na Facebooku můžete celkem levně propagovat svůj podnik mezi úzkou cílovou skupinou. Reklamy nazývané Facebook Ads jsou bannery nebo videa, které odkazují na vámi zvolenou stránku. Je vhodné také investovat do sponzoringu jednotlivých příspěvků, protože aktuální algoritmus Facebooku značně snižuje dosah působnosti příspěvků, které se v důsledku toho nedostávají k většině vašich fanoušků.
TripAdvisor
Jde o platformu, kterou navštěvují turisté a lidé, kteří cestují pro obchodní účely. Hledají na ní lety, doporučené atrakce, hotely a restaurace v daném městě. Pokud tedy provozujete restauraci v místě, které je cílem turistických zájezdů nebo firemních výprav, určitě byste zde měli mít svůj profil.
Na TripAdvisor jsou nejdůležitější hvězdičky a recenze – právě ony rozhodují o pozici podniku ve vyhledávači míst a představují bezplatnou reklamu. Informujte svoje hosty, že mohou najít váš profil na TripAdvisor, a motivujte je k připojování pozitivních komentářů. Můžete to udělat díky speciální nálepce na dveře, kterou portál rozesílá, v jídelním lístku, na Facebooku nebo v newsletteru.
Pokud dosáhnete vynikajícího výsledku, určitě se pochlubte na internetové stránce a na sociálních médiích. Přitáhnete tím nové hosty a dokážete kvalitu podniku. Skutečně to funguje!
Blogeři a influenceři
Jedna jediná zmínka o vás na blozích, které zveřejňují recenze restaurací, vám může přinést prospěch v podobě nových zákazníků. Díky spolupráci s oblíbenými blogery a osobami, jež vedou populární profily na sociálních médiích, upevníte povědomí o značce vašeho podniku a stanete se známí i pro ty, kteří o vaší restauraci ještě nevědí.
Vyhledejte si, kteří blogeři jsou oblíbení ve vašem městě, a sledujte jejich příspěvky a účty na sociálních sítích – možná už o vaší restauraci psali! Při navazování spolupráce pozvěte vybrané blogery, nejlépe ty nejznámější, ale také ty, kteří oslovují vaši skupinu příjemců, na bezplatnou návštěvu restaurace a stanovte svoje očekávání, např. uveřejnění příspěvku na blogu nebo InstaStories.